Testovací přistání na vytipované zelené ploše má za sebou armádní vrtulník Letecké záchranné služby armády České republiky Plzeň – Líně.
Armádní vrtulník letecké záchranné služby, která pro Karlovarský a Plzeňský kraj zajišťuje tyto služby, přistál poprvé na heliportu karlovarské nemocnice v břeunu loňského roku. Vzhledem k tomu, že vrtulník nemůže na nemocničním heliportu přistávat po soumraku nebo v nevyhovujících podmínkách, hledala se vhodná plocha k náhradnímu přistávání. Doposud vrtulník přistával u benzinové pumpy na průtahu Karlovými Vary.
“ Ta z různých důvodů není úplně vyhovující, protože zasahuje, během přistání se musí zastavit doprava, samozřejmě i ta benzinová stanice není úplně dobrá,takže jsme hledali jinou, která bude bezpečnější bude větší prostor a tady je velký benefit, že záchranná služba tady má stanoviště tzn. pro ně to končí zůstávají na stanovišti a jsou připravený k dalšímu výjezdu „, řekl náčelník LZS Plzeň – Líně plukovník Zdeněk Pašek.
“ Tahlencta plocha je v podstatě určena nejenom pro primární zásahy, ale je i pro sekundární zásahy. Není potřeba nějakýho zvláštního opatření „, uvedl záchranář ZZS K. Vary Radek Hes.
Scénář při předání pacienta mezi záchrankou a leteckou záchrankou zůstává v podstatě stejný jako u dalších zásahů. Předání pacienta proběhne během pár minut.
Rozdíl při přistávání na zelené ploše či v terénu na místo heliportu není pro zkušené piloty až tak veliký.
“ Naši piloti jsou vojenský piloti, který jsou trénovaný a cvičený na to, aby byli schopni přistát kdekoliv, pilot si prostě musí rychle vyhodnotit plochu u dopravní nehody a bezpečně přistát, k tomu mu pomáhají hasiči, který ho pomáhají navádět, ale přesto to finální rozhodnutí je vždycky na tom pilotovi konkrétního vrtulníku „, vysvětlil plukovník Zdeněk Pašek.
“ Důležitá věc je, že pilot kterej takovoudle práci lítá tu práci, která je na vrcholu toho leteckýho umění, což ta LZS je, tak co já říkám, nejdůležitější je vždycky pokora a mít respekt k tý práci „, dodal kapitán vrtulníku LZS major Petr Šafařík.
Let pro záchranu života je nejen z pohledu pilota téměř vždy plný emocí a mnohdy bývá až na samotné hranici proveditelnosti. Bezpečné plochy pro přistání jsou tedy vždy vítanou výhodou.