Příprava automobilů na zimní období

S klesajícími teplotami a příchodem sychravého počasí by řidiči neměli zanedbat přípravu svých automobilů na dlouhé zimní období.

Příprava automobilu je jen jednou ze tří částí logistiky. Připravit se musí člověk, silnice a v neposlední řadě automobil. Tady je základem dodržet především ustanovení zákona o zimní výbavě.

„Od 1. listopadu už by vlastně bylo třeba mít na vozidle zimní pneumatiky, sice možnou výhradou, zda skutečně na silnici teď podzimní podmínky jsou, ale můžeme doporučit, aby rozhodně v listopadu už se přezouvalo podle kalendáře nikoliv podle teploměru“, vysvětlil člen dopravní asociace Bohumil Oslík.

Změna počasí, zejména v podhůří, může přijít kdykoliv a znenadání. Při výběru zimních pneumatik je potřeba sledovat hned několik faktorů. Odpovídat musí značením, kombinací písmen M a S, hloubkou vzoru minimálně 4 mm a také stářím, které by nemělo přesáhnout 4 roky. Osobní automobily musí mít zimní pneu na všech 4 kolech. Důležité je dovybavit automobil i o další prostředky například na očištění skel. Tato povinnost je součástí novelizovaného zákona o provozu.

„Řidič nesmí řídit vozidlo, na němž jsou nečistoty jako sníh a námraza, které mu brání ve výhledu ve všech směrech, pokud s tímto znečištěním vozidlem vyjede, hrozí mu pokuta až do výše dvou tisíc korun“, uvedla tisková mluvčí PČR Karlovarského kraje Zuzana Týřová.

Kromě povinností daných zákonem, je nutné zkontrolovat všechny provozní náplně, aby byly připraveny na teploty hluboko pod nulou. Například u chladící kapaliny motoru je nutné, podle rad odborníků, nemíchat různě barevné kapaliny a hladinu udržovat mezi minimem a maximem. Vhodné je také přeměření její odolnosti.

Na to jsou speciální měřáky, kterýma zjistíme na kolik je chladící kapalina, kterou takhle strčíme kapku na sklíčko, zaklapneme, zjistíme jakej to je fridex, koukneme dovnitř a víme, že tam je na 50 stupňů prostřední škála.

Dobré je také doplnit si výbavu, která sice není povinná, ale může se hodit, jako je lopata, tažné lano, startovací kabely a jiné. Vhodné je ošetřit pryžová těsnění na dveřích, zámky a i gumové lišty na stěračích. Důležitým faktorem je v zimním období obyčejné sledování teploměru a počasí vůbec. Jakmile je vysoká vlhkost vzduchu, slabě mrholí a je nízká teplota, je nutné počítat s námrazou.

„Na městských komunikacích se s ní můžeme setkat převážně na těch vedlejších ulicích na těch páteřních to bývá lepší. Všude tam, kde se mění směr jízdy, dojezdy do křižovatek, kruhové objezdy anebo prudší zatáčky“, sdělil člen dopravní asociace.

Mimo obec nás může varovat třeba lesní úsek nebo úsek, kde jsme předtím projížděli přes spadané listí. Typické jsou také mosty, označené modrými směrovými sloupky upozorňujícími na možnost vzniku námrazy. I když žádný návod jak se správně chovat v daných situacích za volantem neexistuje, je dobré mít na paměti.

„Když už nedej bůh tedy dojde ke smyku, tak v podstatě první pomocí je přerušit všechny činnosti, které ke smyku vedly. Pokud řidič brzdil přestává brzdit nebo pokud akceleroval tak aby vyřadil akceleraci. V žádném případě ovšem řešení smyku není brždění“, doplnil Bohumil Oslík.

Mnohdy postačí držet se pořekadla lepší přijet později než vůbec a vydat se na cestu s dostatečným časovým předstihem a nezapomenout dodržovat bezpečnou vzdálenost mezi vozidly.

Rubriky:  Zprávy
Region:  Ostrov